Dział programowy
|
Temat lekcji
|
Liczba godzin
|
Wymagania programowe
|
PODSTAWOWE
|
PONADPODSTAWOWE
|
uczeń
|
uczeń
|
|
Lekcja organizacyjna - podanie wymagań edukacyjnych. Przedmiotowy system oceniania. Zasady bezpieczeństwa na lekcji wych .fizycznego.
|
1
|
Zna zasady zachowania podczas lekcji wych. fizycznego.
Zna wymagania programowe i kryteria oceny.
|
|
AT
|
Zapoznanie z możliwościami ruchowymi uczniów. Rozruch biegowy w terenie.
|
2
|
Zmierzy tętno przed i po wysiłku
|
Poprawnie dokona pomiaru tętna przed i po wysiłku
|
AT
|
Pokonywanie przeszkód terenowych dowolnym sposobem.
|
2
|
Przestrzega zasad bezpieczeństwa, poprawnie wykonuje polecone ćwiczenia.
|
Potrafi wykorzystać warunki naturalne do kształtowania sprawności fizycznej.
|
AT
|
Kształtowanie szybkości z wykorzystaniem warunków naturalnych.
|
1
|
Wykonuje polecone ćwiczenia.
|
Potrafi zaproponować ćwiczenia do kształtowania szybkości wykorzystując naturalny teren.
|
LA
|
Zapoznanie z zasobem ćwiczeń kształtujących umiejętność rytmu biegowego.
|
2
|
Z niewielkimi błędami wykonuje polecone ćwiczenia.
|
Poprawnie wykonuje polecone ćwiczenia.
|
LA
|
Doskonalenie startu niskiego i bieg na odcinku 60 m.
|
1
|
Wykona polecone zadania. Przygotuje bezpieczne miejsce do organizacji biegów.
|
Prawidłowo wykona start niski.
|
LA
|
Nauka przekazywania pałeczki sztafetowej.
|
2
|
Przebiegnie dystans i poda pałeczkę w ruchu.
|
Dokonuje prawidłowo zmiany pałeczki sztafetowej z niewielkimi błędami i małą płynnością ruchów.
|
LA
|
Sprawdzian umiejętności biegu w sztafecie – bieg w zespołach 4 x 60 m.
|
1
|
Wykona zadanie na max swoich możliwości.
|
Potrafi zorganizować zawody biegowe na poziomie klasowym.
|
LA
|
Start wysoki w biegach średnich i długich.
|
1
|
Potrafi poprawnie wykonać start wysoki do biegu na dystansie 600 dz i 800 m chł.
|
Wie, jakie znaczenie ma przygotowanie organizmu do wysiłku.
|
LA
|
Bieg na dystansie 600 m dz./ 800 m chł. Zawody wewnątrz klasowe.
|
1
|
Wykona polecenia na max swoich możliwości.
|
Poprawia indywidualne wyniki i własną kondycję.
|
LA
|
Doskonalenie indywidualnych możliwości w skoku w dal techniką naturalną.
|
2
|
Zna zasady odmierzania rozbiegu.
|
Umie samodzielnie wymierzyć rozbieg, trafia na belkę.
|
LA
|
Wieloboje rzutowe piłką lekarską.
|
2
|
Zna zasady bezpieczeństwa w czasie rzutów piłkami lekarskimi.
|
Umie poprawnie wykonać rzut piłką lekarską do tyłu z miejsca ponad głową.
|
PS
|
Nauka odbić sposobem górnym.
|
1
|
Odbija piłkę oburącz nad sobą.
|
Odbija piłkę nad sobą w kole o promieniu 3 m.
|
PS
|
Doskonalenie odbić sposobem górnym – nauka odbić dołem.
|
2
|
W miarę poprawnie odbija piłkę oburącz górą i dołem.
|
Potrafi skierować piłkę w określone miejsce.
|
PS
|
Doskonalenie odbić piłki we fragmentach gry – małe gry 1:1.
|
2
|
Odbija piłkę w dwójkach.
|
Zna walory rekreacyjne piłki siatkowej.
|
PS
|
Nauka zagrywki dolnej i górnej.
|
2
|
Poprawnie wykona zagrywkę dolną i górną.
|
Potrafi wykona ć co najmniej 6 skutecznych zagrywek.
|
PS
|
Nauka odbioru zagrywki.
|
1
|
Poprawnie przyjmuje pozycję do odbioru zagrywki.
|
Potrafi poprawnie przyjąć zagrywkę i skierować ją do zawodnika swojej drużyny.
|
PS
|
Nauka rozegrania piłki na trzy z wystawiającym.
|
2
|
Zna zasady rozgrywania piłki. Nagra piłkę do wystawiającego.
|
Odbierze prawidłowo zagrywkę i nagra piłkę do wystawiającego.
|
PS
|
Przygotowanie do ataku – nauka wyskoku.
|
1
|
Potrafi wykonać nabieg, naskok i wyskok.
|
Płynnie i prawidłowo wykona cały element.
|
PS
|
Nauka zbicia piłki. Doskonalenie wystawienia.
|
1
|
Wykona wyskok z próbą zbicia piłki.
|
Wykona wyskok i zbicie piłki.
|
PS
|
Turniej klasowy 2 : 2.
|
2
|
Doskonali technikę indywidualną, wygra co najmniej 1 mecz.
|
Skutecznie wykorzystuje w grze znane elementy techniczne.
|
PS
|
Gra szkolna – próba sędziowania.
|
4
|
Zna podstawowe przepisy gry w siatkówkę.
|
Potrafi przeprowadzić zawody na poziomie klasy.
|
PK
|
Poruszanie się po boisku bez piłki w różnych kierunkach.
|
1
|
Porusza się po boisku w różnych kierunkach.
|
Porusza się prawidłowo różnymi sposobami w czasie gry.
|
PK
|
Kozłowanie piłki w miejscu i w ruchu – doskonalenie.
|
1
|
Potrafi poprawnie kozłować prawą lub lewą ręką - bez obrońcy, w miejscu i w ruchu.
|
Kozłuje poprawnie ze zmianą ręki i kierunku kozłowania – z obrońcą.
|
PK
|
Doskonalenie podań i chwytów piłki w miejscu i w ruchu.
|
1
|
Poprawnie wykonuje ćwiczenia ze współćwiczącym.
|
Stosuje w grze różne rodzaje podań i chwytów.
|
PK
|
Nauka dwutaktu ze strony prawej i lewej po kozłowaniu.
|
2
|
Poprawnie wykona dwutakt.
|
Dynamicznie wykona dwutakt zakończony celnym rzutem do kosza.
|
PK
|
Nauka rzutów do kosza po kozłowaniu i z biegu.
|
2
|
Poprawnie wykonuje poznane rodzaje rzutów.
|
Prawidłowo wykonuje poznane rzuty i stosuje je w grze szkolnej.
|
PK
|
Nauka zwodów bez piłki i z piłką.
|
1
|
Stara się poprawnie wykonać poznane elementy.
|
Stosuje elementy techniki indywidualnej w grze.
|
PK
|
Nauka obrotu pivot.
|
1
|
Wykona obrót pivot w prawą i lewą stronę w marszu.
|
Wykona obrót pivot w prawą i lewą stronę w biegu.
|
PK
|
Poznanie sposobów uwalniania się od obrońcy. Rozgrywanie sytuacji 1:1.
|
1
|
Wykona poznane elementy (manewr skracania i obiegania).
|
Poprawnie wykonuje poznane elementy i potrafi rozegrać akcje.
|
PK
|
Nauka poruszania się w obronie – krycie „każdy swego”.
|
2
|
Poprawnie wykonuje poznany element w czasie gry.
|
Potrafi zastosować krycie „każdy swego” w grze.
|
PK
|
Organizacja turnieju małych gier (3:3).
|
2
|
Zna systemy rozgrywek. Pomaga w organizacji turnieju.
|
Potrafi zorganizować turniej. Sędziuje pod kontrolą nauczyciela.
|
PK
|
Doskonalenie poznanych elementów w grze – gra szkolna.
|
4
|
Bierze aktywny udział w grze.
|
Skutecznie stosuje w grze
poznane elementy.
|
PN
|
Doskonalenie przyjęć i podań piłki w ruchu.
|
2
|
Zna podstawowe sposoby przyjęcia i podań piłki – wykona w miejscu.
|
Poprawnie wykona ćwiczenia w ruchu.
|
PN
|
Prowadzenie piłki wewnętrznym, zewnętrznym i prostym podbiciem.
|
2
|
Poprawnie wykonuje ćwiczenia.
|
Dynamicznie prowadzi piłkę nogą slalomem.
|
PN
|
Strzały na bramkę po samodzielnym prowadzeniu i po podaniu przez partnera.
|
2
|
Odda strzał na bramkę po samodzielnym prowadzeniu piłki.
|
Odda celny strzał do bramki po podaniu partnera.
|
PN
|
Gra bramkarza – chwyt, wyrzut i wykop.
|
1
|
Wykona poprawnie wyrzut lub wykop.
|
Poprawnie wykona wszystkie elementy i zastosuje je w zależności do sytuacji na boisku.
|
PN
|
Nauka wybranego zwodu z piłką.
|
1
|
Wykona próbę zwodu w czasie prowadzenia piłki.
|
Wykona zwód w celu ominięcia przeciwnika.
|
PN
|
Doskonalenie techniki indywidualnej – małe gry 3x3.
|
4
|
Aktywnie uczestniczy w grze.
|
Skutecznie stosuje w grze poznane elementy techniczne.
|
PN
|
Sprawdzian umiejętności przyjęcia i uderzenia piłki ze strzałem na bramkę.
|
2
|
Poprawnie wykona ćwiczenie.
|
Wykona poprawnie ćwiczenie z obrońcą.
|
PN
|
Doskonalenie techniki indywidualnej – gra szkolna.
|
4
|
Bierze aktywny udział w grze.
|
Stosuje skutecznie poznane elementy techniczne.
|
G
|
Przewrót w przód z odbicia obunóż z miejsca i z naskokiem na ręce. Łączenie dwóch przewrotów.
|
2
|
Wykona przewroty z miejsca.
|
Wykona przewrót z naskokiem na ręce.
|
G
|
Przewrót w tył z przysiadu do stania podpartego w rozkroku.
|
2
|
Wykona przewrót w tył z przysiadu do przysiadu.
|
Poprawnie wykona całe ćwiczenie.
|
G
|
Nauka przerzutu bokiem z miejsca i z ruchu.
|
1
|
Wykona przerzut bokiem na dowolną stronę.
|
Wykona przerzut bokiem na prawą i lewą stronę.
|
G
|
Doskonalenie stania na rękach.
|
1
|
Wykona ćwiczenie z pomocą i asekuracją.
|
Samodzielnie wykona ćwiczenie.
|
G
|
Nauka skoku kucznego z rozbiegu na wprost przez 5 części skrzyni.
|
1
|
Wykona skok kuczny z rozbiegu na wprost.
|
Poprawnie wykona skok z zaznaczeniem fazy lotu.
|
G
|
Skok rozkroczny przez kozioł.
|
1
|
Wykona ćwiczenie z pomocą i asekuracją.
|
Poprawnie wykona ćwiczenie – z oddaloną odskocznią.
|
S
|
Zapoznanie uczniów z doborem ćwiczeń na atlasie. Regulamin siłowni.
|
1
|
Wie na jakich stanowiskach ćwiczyć poszczególne partie mięśniowe.
|
Potrafi dobrać odpowiednie ćwiczenia i obciążenie do swoich możliwości.
|
S
|
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie RR.
|
1
|
Zna podstawowe ćwiczenia wzmacniające mięśnie ramion.
|
Wymieni nazwy podstawowych zginaczy i prostowników ramienia.
|
S
|
Ćwiczenia wzmacniające mm NN.
|
1
|
Zna podstawowe ćwiczenia wzmacniające mm nóg.
|
Wymieni nazwy podstawowych grup mięśni nóg.
|
S
|
Ćwiczenia wzmacniające mm T.
|
2
|
Zna podstawowe ćwiczenia wzmacniające mm mięśnie klatki piersiowej i obręczy barkowej oraz podstawowe zasady asekuracji w siłowni.
|
Wymieni nazwy podstawowych grup mm kl. piersiowej i obręczy barkowej.
|
S
|
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu.
|
2
|
Wie, które ćwiczenia wzmacniają mięśnie brzucha i grzbietu.
|
Zaproponuje i wykona kilka ćwiczeń wzmacniających mięsnie brzucha i grzbietu.
|
S
|
Zastosowanie metody stacyjnej w treningu siłowym.
|
2
|
Wykona ćwiczenia na poszczególnych stacjach.
|
Wykona prawidłowo ćwiczenia na każdej stacji.
|
S
|
Doskonalenie techniki wykonywania ćwiczeń siłowych.
|
4
|
Poprawnie wykonuje polecone ćwiczenia.
|
W czasie ćwiczeń zachowuje prawidłowy rytm oddechu.
|
S
|
Zasady bezpiecznego treningu – jak uniknąć kontuzji w czasie ćwiczeń siłowych.
|
2
|
Przestrzega zasad bezpieczeństwa w siłowni.
|
Prawidłowo dobiera obciążenia do możliwości poszczególnych grup mięśniowych.
|
RTM
|
Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne w pozycjach odciążających kręgosłup.
|
2
|
Wykona kilka ćwiczeń w pozycjach odciążających kręgosłup.
|
Przeprowadzi w grupie ćwiczenia w pozycjach odciążających kręgosłup.
|
RTM
|
Nauka podstawowych kroków w aerobiku.
|
3
|
Zna podstawowe kroki aerobiku.
|
Potrafi połączyć je w prosty układ.
|
RTM
|
Łączenie prostych ćwiczeń RR, NN i tułowia w układy przy muzyce.
|
2
|
Przedstawi własne propozycje ćwiczeń.
|
Połączy ćwiczenia w układ.
|